Inspiracija

Mazdin rečnik

 

Da li znate koje je poreklo naziva Mazda? Da li ste ikada čuli za izraz „jinba ittai“ i zapitali se šta on

znači ili kako se izgovara? Upoznajte se sa našim sveobuhvatnim vodičem za Mazdinu japansku

terminologiju.

MONOTSUKURI モノ造り

Za Mazdu je proizvodnja automobila zaista oblik umetnosti i monotsukuri je japanski izraz koji znači „umetnost stvaranja predmeta“. Uključuje praktični deo – planiranje proizvoda, dizajn, razvoj i proizvodnju, ali obuhvata i osećaj ponosa, posvećenosti i veštine u potrazi za inovacijom. Pre proizvodnje je ručna izrada bila ključna faza razvoja vozila u Mazdi. Na primer, pre nego što se prenese u digitalni oblik, uvek će se prvo praviti i oblikovati glineni model automobila u prirodnoj veličini. „Verujemo da oblik koji na iskren i pažljiv način izrade ljudske ruke dobija dušu“, izjavio je Ikuo Maeda.

 

MOTTAINAI もったいない

Mottainai je japanski izraz koji dolazi od reči mottai (važnost) i nai (nedostatak nečega). Ukratko, znači „nemoj biti rasipan“. Mazda je vrlo strastvena u vezi sa konceptom mottainai i nastoji da štedi i reciklira što više resursa, bez obzira na to da li se radi o obnovljivoj energiji u fabrici, ponovnoj upotrebi plastike ili upotrebi održivih materijala poput plute u dizajnu unutrašnjosti {...}

 

 

MUSUBU 結ぶ

Japanska reč za „vezivanje“ ima dublje filozofsko značenje u Mazdi. Musubu se odnosi na stvaranje jake veze. Inspirisana drevnom umetnosću vezivanja čvorova, Mazda je taj izraz uspešno iskoristila kada su u pitanju šavovi modela Mazda CX-60, kao što se može videti u nastavku.

 

SORI 反り

Sori opisuje proces stvaranja linija uz staloženost i uravnoteženost. To se najbolje primećuje u japanskoj arhitekturi i zakrivljenosti oštrice samurajskog mača prikazanog kao primer na slici u nastavku. Sori možete videti u upečatljivim krivuljama u obliku slova S kada svetlost zapleše na boku Mazdinih automobila. To je ključan deo dizajna Kodo jer metalne strane automobila zaista oživljavaju uz svetlost.

 

TAKUMI 匠

Mazdin takumi se odnosi na posvećene majstore i majstorice koji dizajniraju i grade vozila, bruseći svoje veštine dugi niz godina. Svaki takumi ima oblast u kojoj je specijalizovan, npr. tkanina, glina ili metal, i uzima naučnike kako bi se njihove tehnike prenosile dalje u budućnost. Ti majstori i majstorice su beskompromisno posvećeni svojoj misiji da Mazdina vozila grade sa vrhunskom preciznošću.

 

 

TAKUMINURI 匠塗り

Kako postići da robot usvoji veštine umetnika u lakirnici? Tako da se razvije takuminuri ili „majstorsko lakiranje“, računarski upravljački sistem koji oponaša način na koji bi takumi majstor ručno lakirao Mazdu. Uz Mazdine inovativne boje poput boje Soul Red Crystal koja naglašava dizajn Kodo, od ključne je važnosti postići savršenu završnu obradu lakom. Više o Mazdinim tehnikama lakiranja otkrijte ovde.

 

 

 

UTSUROI 移ろい

Utsuroi odražava promene u prirodnoj svetlosti kako se menjaju godišnja doba. Za Mazdu, razumevanje izraza utsuroi dizajnerima omogućuje da postanu majstori svetlosti i senke kako bi dizajnirali vozila koja odišu životom. „U Mazdi želimo da stvaramo dizajn koji ljudima daje osećaj da je automobil živo biće“, rekao je Ikuo Maeda, Mazdin globalni rukovodilac dizajna.

 

 

 

YOHAKU 余白

Ponekad, kada se radi o dizajnu, podjednako je važno ono što se izostavi kao i ono što se uključi. Yohaku znači „lepota praznog prostora“ i to je tehnika koja se koristi u tradicionalnim japanskim umetnostima, kao i u Mazdinim automobilima. „Vrlo je važno prostor učiniti prelepim“, izjavila je Mai Utugawa. Yohaku pomaže u stvaranju prelepih dizajna spoljašnjosti i opuštene unutrašnjosti Mazdinih automobila.

 

 

Hacho 破調


Hacho znači „isprekidani ritam“. To je dizajnerska tehnika koju koriste Mazdini dizajneri kako bi stvorili unutrašnji prostor koji je istovremeno umirujući i nadahnjujući. „To je udobni nemir“, izjavila je dizajnerka enterijera Mai Utagawa. Pažljivim izborom materijala usklađenog sa promenama u svetlosti, Mazda primenjuje hacho kako bi se postigao dizajn putničkog prostora obogaćen emocijama.

HASHIRU YOROKOBI 走る歓び


Taj izraz opisuje samu dušu Mazde i znači „proslava vožnje“. Radi se o načelu koje se primenjuje na svaku Mazdu, od supermini vozila do SUV-a i sportskog automobila. Ono je u središtu Mazdinog verovanja da automobili nisu samo prevozno sredstvo jer obogaćuju živote svojih vozača i putnika.

 

 

 

 

Jinba Ittai 人馬一体


U prevodu „jedinstvo konja i jahača“, izraz jinba-ittai odnosi se na intuitivnu vezu između Mazde i njenog vozača. To je osnova na kojoj Mazdini dizajneri i inženjeri zasnivaju svoj rad. Izraz se prvi put upotrebio tokom razvoja modela MX-5 Miata, ali primenjuje se na sve Mazdine modele. Ako osetite to jedinstvo između sebe i svog automobila, ako on reaguje tačno onako kako želite, doživećete udobnu, sigurnu i zabavnu vožnju.

 

 

 

 

Kaicho 諧調


Kaicho ili „harmonija“ je filozofija koja Mazdinim inženjerima pomaže u izboru raznih materijala i tekstura koji se zaista međusobno nadopunjuju. „Želimo da ljudi osete taj prefinjen i temeljit ručni rad“, kaže Utagawa. Upravo ta posvećenost detaljima čini Mazdinu unutrašnjost tako prelepom.

 

 

 

Kansei 感性


Kansei opisuje Mazdin pristup inženjerstvu sa emocijama. Radi se o povezivanju ljudi sa proizvodima tako da se tokom procesa dizajna uzmu u obzir njihovi osećaji. Kansei inženjerstvo ima važnu ulogu u svakoj dodirnoj tački u Mazdinom automobilu, od načina na koji se otvaraju i zatvaraju vrata do pojedinačnih prekidača.

 

 

 

Kodo 魂動


Kodo je Mazdina jedinstvena reč koja znači „duša pokreta“. Odnosi se na filozofiju celokupnog dizajna koju je predstavio Mazdin rukovodilac odeljenja dizajna, Ikuo Maeda, koji je izjavio da „udahnjuje život u metal jer Mazda veruje da je automobil puno više od pukog prevoznog sredstva“. Namera dizajna Kodo je stvoriti dirljivu emocionalnu vezu između automobila i njegovog vozača.

 

 

 

 

Ma 間


Ma je japanski koncept negativnog prostora. Opisan je kao „tišina između nota koje čine muziku“. Ne radi se samo o minimalističkoj estetici, već davanju metafizičke svrhe praznini. Na primer, čiste linije i namerno postavljeni objekti u tradicionalnom japanskom domu naglašavaju prazan prostor oko njih. Mazdini dizajneri crpe nadahnuće iz ma, stvarajući prostore koji odišu mirom.

 

 

Mazda マツダ

 

Reč Mazda je kao naziv kompanije počela da se koristiti 1984. godine. Pre toga se kompanija zvala Toyo Kogyo Co. Ltd, dok je reč Mazda bila naziv robne marke. Reč je izvedena iz prvog proizvedenog vozila, kamiona sa tri točka sa nazivom Mazda-Go (na japanskom je Go vrsta ili broj). Kamion je nazvan po osnivaču kompanije, Jujirou Matsudi, a način pisanja je inspirisan Ahurom Mazdom, zoroastrijskim bogom harmonije, inteligencije i mudrosti, čije se ime izgovara isto. Ključni rukovodioci kompanije Toyo Kogyo Co Ltd. interpretirali su Ahuru Mazdu kao simbol uspona automobilske civilizacije i kulture.

 

 

 

UTKANA INSPIRACIJA

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti.

Spremni za ukrcavanje?

EVOLUCIJA IKONE

Stvaranje legende: saznajte šta je bilo potrebno kako bi Mazda CX-5 postala jedan od najprodavanijih SUV-ova u svom segmentu.

SAZNAJTE VIŠE
NAJBOLJE VOŽNJE NA SVETU

Pridružite se Mazdi na uzbudljivim putovanjima uz norveške fjordove, portugalskom obalom i kroz japanske planine.

SAZNAJTE VIŠE
JEDINSTVEN JAPANSKI DIZAJN

Istražite razloge zbog kojih je Mazda postala poznata po legendarnom dizajnu. Naši Takumi majstori primenjuju jezik oblika i prostora kako bi stvorili osećaj dinamičnog pokreta.

SAZNAJTE VIŠE
PRAKTIČNOST I PERFORMANSE

Sedite u ovaj legendarni kabriolet i odvezite se na izlet na Spoljne Hebride. To je priča o okretnosti, prelepim prizorima i neočekivanim rešenjima.

SAZNAJTE VIŠE
UPOZNAJTE TVORCE

Mazde CX-5 ne bi bilo bez dizajnera. Data im je sloboda da slede svoju inspiraciju kako bi Mazdinu viziju i filozofiju pretvorili u najprodavaniji SUV.

SAZNAJTE VIŠE