INOVACIJA

PROJEKTOVANJE UŽITKA U VOŽNJI

Svaka Mazda mora da prođe seriju strogih testova pre predstavljanja javnosti i to se dešava upravo na testnoj stazi sedišta u Hirošimi, gde Mazdini inženjeri smišljaju kako postići nezaboravnu vožnju.

Jedna je misija koja motiviše sve u Mazdi više od ičega – pružiti osećaj čiste sreće i dati energiju svakom vozaču čim sedne za volan. To su prepoznali vozači i putnici širom sveta i to je ono što podstiče Mazdine inovacije već skoro 100 godina, dok je to danas ključni deo procesa razvoja novih modela u kompaniji.

Ta jedinstvena filozofija je najbolje otelotvorena u Mazdinim talentovanim inženjerima koji u svim disciplinama neumorno rade kako bi svakom vozaču omogućili osnažujući doživljaj vožnje. Masayoshi Kanei je jedan takav inženjer koji se Mazdinom razvojnom timu pridružio pre 14 godina i koji je u vožnji testirao prototipove na kojima se još radilo, kao i vozila između faze razvoja i proizvodnje, uključujući Mazdu CX-60 PHEV. Samo ga nemojte nazivati testnim vozačem.

Upoznajte inženjere


»Mi u Mazdi se ne nazivamo testnim vozačima jer smo uključeni u baš svaki korak razvoja, od početnog planiranja do odobrenja proizvodnog modela koji je spreman za predstavljanje«, objašnjava. »Da, u vožnji testiramo puno automobila koji prolaze kroz naše odeljenje kako bismo dodatno proverili podatke i procenili njihove vozne karakteristike, kvalitet i ispravnost za put. Međutim, postoji još jedna bitna metrika koju unutar Mazde nazivamo »doživljajem performansi«, a koja se fokusira na ljudsku percepciju ubrzanja i kretanja automobila.«

»Zadužen sam za pogonske sklopove«, nastavlja. »Sarađujemo sa ostalim inženjerima kako bismo raspravili detalje poput postavki motora, ubrzanja i izlazne snage.« Čak i kada automobil postoji samo na tabli za crtanje, ti procesi se još uvek upotrebljavaju za utvrđivanje iskoristivosti dizajna.

Kad dođe vreme za dokazivanje, Kanei upošljava sva svoja čula kako bi procenio performanse vozila. »Pri ubrzanju, na primer, morate da izmerite i procenite i najmanju promenu u stvarima poput gravitacione sile i trzaja tela« objašnjava. »Ti faktori u velikoj meri utiču na doživljaj u automobilu ako ste vozač.« Trzaj je taj vektor koji se menja pri ubrzanju tokom vremena i Mazda smatra da je to jedan od ključnih parametara koje je potrebno dalje istraživati u potrazi za inovacijama u čijem je središtu čovek.

MASAYOSHI KANEI

 

»Doživljaj performansi odnosi se na
ljudsku percepciju«

Međutim, Kanei priznaje činjenicu da su ljudska čula ključna, ali ne i savršena. »Svoje procene delimo sa dizajnerom [pogonskog sklopa] i kombinujemo to sa brojčanim podacima kako bismo konfigurisali bolji pogonski sklop koji radi tačno onako kako vozač želi.«

 

 

Pogonski sklop e-Skyactiv PHEV

 

Taj proces je imao posebno značajnu ulogu kad je Kanei radio na modelu CX-60 sa pogonskim sklopom e-Skyactiv PHEV. »PHEV je vozilo koje koristi najbolje delove automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem [ICE] i električnog vozila«, govori Kanei. Kada je stepen napunjenosti baterije PHEV-a visok, radi na električni pogon, čime se štedi gorivo. Ako želite da stisnete gas na bržem putu, automobil bira upotrebu motora sa unutrašnjim sagorevanjem kako bi osigurao dovoljno snage za generisanje potrebne brzine.

»Ali ponekad imate osećaj da automobil ne ubrzava u meri koju želite. Ili suprotno tome, osetite da se prebacivanje na motor sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE) događa prebrzo. To je uobičajen problem kod PHEV vozila«, objašnjava Kanei. To prebacivanje sa električnog pogona na motor sa unutrašnjim sagorevanjem može biti teško precizno prilagoditi, ali to je još uvek vrlo važan zadatak. Nakon svega postavlja pitanje: »Ne biste li se uplašili kada automobil ne bi reagovao onako kako vi želite?«

Mazda CX-60 PHEV je sa sobom donela nove izazove, ali Kanei i njegov tim su radosno prionuli njihovom rešavanju i sa vremenom su razvili sistem pogonskog sklopa za PHEV koji obezbeđuje okretne i laserski precizne vozne karakteristike. »Nije bilo tako lako postići onakve vozne performanse kakvim težimo u Mazdi, ali na kraju smo uspeli u tome«, govori Kanei sa osmehom. Ukratko, osmišljen je automobil koji vozi baš onako kako vi želite.

Nakon svega, nema sumnje da su testne vožnje ključan deo razvojnog procesa, a Kanei priznaje da mnogo vremena provodi na njima – na Mazdinim tajnim lokacijama sa testnim deonicama širom Japana i nemačkim svetski poznatim autoputevima. »S obzirom na to da smo uključeni od samog početka, postavljamo vlastite parametre i ciljeve za pogonski sklop kako bismo obezbedili da svaki automobil omogućuje užitak u vožnji«, govori. »Bez obzira na to je li reč o modelu PHEV ili ne, tokom testne vožnje moramo da obezbedimo postizanje tih parametara i ciljeva bez greške. Prostor za grešku u proceni tokom testnih vožnji je vrlo ograničen.«

 

 

Rad na Mazdi CX-60 i CX-30

 

Kanei i njegove kolege inženjeri su pod pritiskom, ali su više nego kvalifikovani za zadatak. S obzirom da je radio na modelima uključujući Mazdu CX-30 i najnoviju CX-60, Kanei objašnjava da Mazda primenjuje sistem kojim se obezbeđuje da su inženjeri dobro pripremljeni za svaki zadatak.

Kako bi to postigli, uveden je precizan sistem kao pomoć Kaneiju i njegovim kolegama u usvajanju veština koje su im potrebne za procenu na pravedan, konstantan i pre svega siguran način. Sve započinje rangom novajlija – prikladnim za istraživanje Mazdinog impresivnog sedišta u Hirošimi – i nastavlja se sa višim kvalifikacijama kojima se vozačima dopušta, kako Kanei objašnjava, da postignu »maksimalnu dozvoljenu brzinu tokom testne vožnje«. Kao što to dolikuje Mazdinom mentalitetu stavljanja vozača na prvo mesto, najvažniji faktor je identifikovati šta će najbolje odgovarati krajnjem korisniku.

»Neprekidno poboljšavanje je jedini put napred.«


Masayoshi Kanei

Te razlike u mogućnostima od ranga početnika naviše mogu biti znatne. »Tokom testne vožnje morate tačno da procenite performanse automobila, bez obzira na uslove. Ako to ne možete da uradite, razvojni tim vaše procene neće smatrati legitimnima ni pouzdanima«, nastavlja Kanei.

Mogućnost vožnje pri različitim brzinama je ključna mera performansi automobila. Kanei može da testira različite modele pri neverovatno velikim brzinama, na različitim podlogama od suvih ravnih puteva do mokrih krivina i to dokazuje zašto Mazda primenjuje taj strogi sistem: kako bi obezbedila da svaki automobil uvek omogućuje užitak u vožnji, u svim uslovima, i kako bi ti talentovani zaposleni ostali bezbedni na dužnosti.

 

 

Mazdini planovi za budućnost

 

Pre nego što je pronašao svoje zvanje u Mazdi, Kanei je već naučio osnove razvoja visokoefikasnih motora na univerzitetu. Na pitanje o tome u kojem je modelu dosad najviše uživao tokom testne vožnje, bez zastajanja odgovara da je to »uvek poslednji model na kojem je radio«. »S obzirom na to da tehnologija sve vreme brzo napreduje, uvek postoji novi izazov sa kojim je potrebno da se suočite i zbog toga je uvek potrebno doseći novi nivo kao inženjer, što mi je vrlo uzbudljivo.«

»Siguran sam da će nam sledeći projekat na kojem ćemo raditi dati neki drugi potpuno novi izazov, ali prihvatićemo taj izazov jer to je deo našeg posla, nema tome kraja«, završava. »Neprekidno poboljšavanje je jedini put napred.«

PODELITE OVU PRIČU

 

fb 1   linkedin 1   x

BUDITE INFORMISANI UZ MAZ­DU


Pridružite se Mazdinoj zajednici i budite u toku sa svim najsvežijim novostima. Od novih modela i lokalnih događaja do nadahnjujućih priča koje vam daju jedinstven uvid u našu robnu marku, bićete među prvima koji će čuti najuzbudljivije novosti.

 

UTKANA INSPIRACIJA

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti. Spremni za ukrcavanje?

Japan na Rajni

Dizeldorf u zapadnoj Nemačkoj je dom jedne od najvećih japanskih zajednica u Evropi. Tokom vožnje novom Mazdom CX-80 u seriji Priče o Mazdi otkrivamo čaroliju četvrti »Mali Tokio«.

Saznajte više
Jezik lepote

Mazdin evropski direktor odeljenja za dizajn, Jo Stenuit, stigao je u Veneciju kako bi otkrio pravi odnos između umetnosti i automobilskog dizajna

Saznajte više
MAZDIN PRISTUP SIGURNOSTI SA ČOVEKOM U SREDIŠTU

Posvećenost automobilskoj budućnosti bez nezgoda dovodi do nove ere samopouzdanja za vozače Mazde.

Saznajte više
Retki i kolekcionarski modeli

Kroz Mazdinu poznatu istoriju prošlo je bezbroj jedinstvenih modela koji u svojoj srži nude zabavnu vožnju. Ovde se u pričama o Mazdi slavi nekoliko posebnih modela – kao i one koji ih voze i danas.

Saznajte više
35 GODINA MAZDE MX-5

Mazda MX-5 dizajnirana je – a to važi i dalje nakon 35 godina – kako bi bila zabavan i uverljiv sportski automobil sa pregršt karakteristika koji se slavi širom sveta.

Saznajte više
PUT DO HAKONEA

U begu od gradske vreve Tokija Priče o Mazdi vas vode u svestranoj Mazdi CX-5 u jedno od najpopularnijih mesta za vožnju.

Saznajte više
PUT DO UMEĆA IZRADE

Maroko je čarobno mesto na kojem se susreću nomadske berberske tradicije i uticaji iz celog sveta – to je kultura koja ceni majstorsko umeće, i staro i novo. Mazdom CX-60 putujemo niz krivudave pustinjske puteve i prolazeći kroz neverovatan krajolik stižemo u kulturni epicentar: Marakeš.

Saznajte više
Majstorski umetnici Amalfijske obale

Istorija majstorskih zanata na italijanskoj Amalfijskoj obali vrlo je bogata i uključuje zajednicu zanatlija koje odlikuje posvećenost, istrajnost i izazivački duh.

Saznajte više
Ljudska harmonija u pokretu

Mazdina filozofija inženjeringa ActivSync na prvo mesto stavlja vašu dobrobit.

SAZNAJTE VIŠE
#MazdaDiscovers

Naša YouTube serija #MazdaDiscovers omogućuje vam da upoznate majstore i umetnike čije su veštine vrlo jedinstvene u svetu. Baš poput Mazde, i ovi vredni umetnici kombinuju tradicionalne tehnike sa modernim pristupom stvarajući tako izvanredne predmete, umetnost i kulinarske doživljaje.

SAZNAJTE VIŠE
HRAM RYOANJI

Hram Ryoanji se nalazi u Kjotu u Japanu i posetiocima služi kao mesto na kojem se mogu posvetiti samopreispitivanju, ali se i diviti čistoj estetici tradicionalne japanske arhitekture i dizajna.

SAZNAJTE VIŠE