INSPIRACIJA

JAPANSKA ESTETIKA POVEZUJE PROŠLOST I SADAŠNJOST

Hram Ryoanji se nalazi u Kjotu u Japanu i posetiocima služi kao mesto na kojem mogu da se posvete samopreispitivanju, ali i da se dive čistoj estetici tradicionalne japanske arhitekture i dizajna.

Nakon tridesetminutne vožnje autobusom od stanice u Kjotu posetioci stižu u zen hram Ryoanji koji je uvršten na listu svetske kulturne baštine UNESCO-a i u kojem se nalazi japanski najfiniji primer kamenog vrta sekitei. Šljunak je grabuljama pedantno oblikovan u uzorke koji liče na vodu koja teče, a 15 kamena je strateški postavljeno kako bi izgledalo kao da plutaju na površini. Zanimljivo, bez obzira na to iz kojeg ugla gledate vrt, nikada nije moguće videti svih petnaest kamena odjednom.

Kameni vrt hrama Ryoanji sastoji se od četvrtaste šljunkovite površine okružene niskim zidovima. Zanimljivo je to da dizajn vrta skriva pogled na barem jedan kamen od njih 15, bez obzira na perspektivu promatrača.

POZIV NA RAZ­MIŠLJANJE

 

Azby Brown, spisatelj, arhitekta i umetnik koji je više od 35 godina živeo u Japanu, autor je dela »Just Enough: Lessons from Japan for sustainable living, architecture, and design« (Sasvim dovoljno: Lekcije iz Japana za održiv život, arhitekturu i dizajn). Brown ističe da sekitei vrtovi hrama Ryoanji pozivaju na tihu introspekciju, dok posetilac razmišlja o odnosu između 15 kamena i mogućeg načina na koji su logički grupisani.

»U tom procesu oni istovremeno postaju više od pukog kamenja i ostaju samo vrste inertnih kamena koje pronalazimo svuda u prirodi.  Što je važnije, dizajn Ryoanjija, njegovih zgrada i vrtova, ohrabruje nas da uzmemo pauzu i razmišljamo nekoliko trenutaka kako bismo doživeli nešto moćno izvan svakodnevne rutine«, govori Brown. »Veliki deo japanske arhitekture koja je naizgled jednostavna, uključujući Ryoanji, zapravo nas navodi da učimo da posmatramo bogatstvo i kompleksnost prirodnog sveta.«

Preko puta kamenog vrta posetioci hrama Ryoanji će pronaći četvrtastu posudu sa vodom i kanji natpisom čiji prevod glasi: »Zadovoljan sam time što sam.«

Vrtove hrama Ryoanji je moguće videti iz nekadašnje rezidencije glavnog sveštenika, hōjō.

REVOLUCIJA DIZAJNA

 

Ti koncepti posmatranja prelaze međunarodne granice i inspirišu savremene dizajnere – uključujuće one koji stoje iza Mazdinih automobila. Ikuo Maeda je revolucionisao Mazdine automobile kad je preuzeo ulogu glavnog menadžera dizajnerskog odeljenja 2009. godine. U potrazi za konceptom koji bi bio nit vodilja u Mazdinoj budućnosti, preuzeo je tradicionalnu mudrost prošlosti i povezao je sa dizajnom automobila. U intervjuu sa časopisom The Japan Journal 2020. godine Maeda je objasnio: »Govoreći o japanskoj estetici, ljudi često misle na shoji, klizna papirna vrata, i bambus. Ali takav pojednostavljen izraz kvari njihovu srž. Smatrali smo da treba da primenimo pristup duhovnosti.«

 

 

Na Mazdinim najnovijim modelima »okolina koja ih okružuje se prelepo odražava na pažljivo izračunatoj površini spoljašnosti«, objašnjava Tamatani. »Elementi su eliminisani do najveće moguće mere kako bi se stvorio yohaku.«

KAKO MANJE POSTANE VIŠE

 

Maeda prepoznaje privlačnost praznine iz zena i vrtova hrama Ryoanji, koji se oslanjaju na tradicionalne japanske koncepte »ma« (interval ili prostor) i »yohaku« (prazan prostor). Dok se na zapadu obično teži ispunjavanju prostora i tišine, suprotno od toga je zen.

»Ma i yohaku se odnose na prazninu koja usmerava pažnju na odnose između stvari koje postoje u stvarnom svetu, ali i na estetiku i duhovni svet«, primećuje Brown. »I ma i yohaku su povezani sa zen budističkim konceptima transformativne praznine – lepote ništavila.«

Zamagljujući granice između onoga što postoji i ne postoji, ti tradicionalni koncepti se sada primenjuju u međunarodnoj arhitekturi i dizajnu unutrašnjosti, podsećajući na karakterističnu japansku estetiku. Na sličan način Mazdina filozofija se bazira na lepoti oduzimanja, izoštravajući temu dizajna i postavljajući je u samo središte. Do dana današnjeg ma i yohaku su važan deo dizajna automobila.

DIZAJN U NOVOM SVETLU


»Na bazi tih koncepata dizajn može da stimuliše maštu posmatrača i da bude privlačan čulima, omogućujući snažnije isticanje detalja koje je dizajner želeo da naglasi«, govori Akira Tamatani, glavni dizajner Mazde CX-60. »Spoljna površina automobila, sa koje su eliminisani svi suvišni elementi, je poput krajnjeg izraza yohakua ili praznog prostora, sa okolinom okruženja koja se odražava na njegovoj površini.« Na taj način celokupni izraz lepote prevazilazi sam automobil, omogućujući da se na njega gleda u širem kontekstu, zajedno sa njegovim okruženjem.

Mazda VISION COUPE, na slici, odražava samu srž japanske estetike.

 

 
»Elementi u unutrašnjosti automobila su raspoređeni na izuzetno precizan način kako bi se stvorio ma ili prostor, u kojem je svetlost koja dolazi spolja u potpunosti iskorištena«, govori Tamatani, primećujući da Ryoanji služi kao odličan primer japanske estetike i odraza svetlosti. »Svetlost povezuje prolaznost vremena i promene godišnjih doba u vrtu. Slično tome, u našem dizajnu svetlost je upotrebljena kako bi se istakao spoljni oblik automobila i unutrašnji prostor, ali i kako bi se izrazila prolaznost vremena u svakom trenutku, i to putem svetlosti iz okruženja koja se odražava na površini automobila ili koja svetli u unutrašnjost«, objašnjava.

Inspirisan prirodom, Tamatani veruje da svetlost može »da istakne oblik i prostor unutrašnjosti automobila«, kao što vidimo u Mazdi CX-60, ali i »da izrazi lepotu prolaznosti vremena u bilo kojem trenutku«.

AUTENTIČAN IZ­GLED


U suprotnosti sa dizajnerskim trendovima u industriji koji se fokusiraju na jačinu izraza i uticaj, Mazda nastavlja da se oslanja na japansku klasiku. »Verujem da su naši automobili posebno privlačni ljudima koje privlači i koji cene autentičnost u proizvodnji na osnovu tradicionalne japanske estetike«, govori Tamatani.


Bez obzira na to da li je pronalazite za volanom jednog od Mazdinih najnovijih automobila – na primer, odrazi na Mazdi3 dočaravaju osećaj spokoja i mogu da se menjaju u zavisnosti od toga gde se automobil nalazi i koje je doba dana – ili putem razmišljanja u vekovima starom kamenom vrtu u hramu Ryoanji, bezvremenski kvalitet japanskog dizajna daje vam vrednu priliku da razmislite i da se povežete sa okolinom; dok u tom procesu otkrivate nove stvari.

UTKANA INSPIRACIJA

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti. Spremni za ukrcavanje?

Japanska izrada noževa

Selo Takefu poznato je po noževima i dom je zajednici majstora koji su se povezali putem zajedničke svrhe: izrađivati najbolje noževe na svetu...

Saznajte više
NOVOOSMIŠLJENI ROTACIONI MOTOR

Inovativan i izazovan uz besprekoran rad – mogućnosti i ograničenja rotacionog motora su oduvek fascinirale automobilsku industriju. Nema bolje marke koja bi ih dovela do uspeha od Mazde

SAZNAJTE VIŠE
#MAZDADISCOVERS

Otkrijte jedinstvene evropske i japanske zanate sa Mazdom u novoj YouTube seriji.

SAZNAJTE VIŠE
Kako izgleda savršenstvo sa ljudskim dodirom?

U Mazdi savršenstvo nastaje ljudskim dodirom. Naši Takumi majstori rukama stvaraju i usavršavaju predmete, sve dok svaki detalj nije upravo onakav kakav bi trebalo da bude. Kako bismo oživeli tu ideju majstorstva, približili smo se – i to zaista blizu. Od glinenih modela do lakiranja, u saradnji sa Macrofyingom uvećane su male stvari koje naše automobile čine tako posebnima. Otkrijte Mazdu na način na koji je nikad pre niste videli: ispod mikroskopa.

SAZNAJTE VIŠE
IGLE

Skromnu iglu za šivenje samuraji su izvorno upotrebljavali u bitkama, a sada je sinonim za moderan grad Hirošimu. Iza svega stoji zaista originalna priča.

SAZNAJTE VIŠE
VRHUNSKI MAJSTOR ZA METAL

Yutaka Kawano Takumi je majstor vešt u stvaranju umetničkih dela putem oblika. Stručnjak je za obradu metala i njegov rad je simbol dizajnerskih i majstorskih veština koje su vidljive na svim Mazdini vozilima koja izlaze sa proizvodne linije. Serija Mazda Stories odlazi u Hirošimu kako bismo izbliza pogledali njegov rad.

SAZNAJTE VIŠE
AMAMI OSHIMA

Sa krivudavim putevima i ukusnom hranom, Amami Oshima nije predaleko od kopna Japana, ali uz neverovatnu vožnju i živopisnu kuhinju, kao da je reč o različitim svetovima.

SAZNAJTE VIŠE
JEDINSTVEN JAPANSKI DIZAJN

Istražite razloge zbog kojih je Mazda postala poznata po legendarnom dizajnu. Naši Takumi majstori primenjuju jezik oblika i prostora kako bi stvorili osećaj dinamičnog pokreta.

SAZNAJTE VIŠE
PRAKTIČNOST I PERFORMANSE

Sedite u ovaj legendarni kabriolet i odvezite se na izlet na Spoljne Hebride. To je priča o okretnosti, prelepim prizorima i neočekivanim rešenjima.

SAZNAJTE VIŠE