INOVACIJA

SVI MALI I VELIKI ELEMENTI

Na prvi pogled nema smisla upoređivati čauru vešanja, čiji svaki pojedinačni deo nije širi od 12,7 cm, sa štapićima za jelo. Međutim, između ta dva predmeta ima više sličnosti nego što vam se može činiti. Kao što Mazdin Yasuyoshi Mushitani objašnjava, čaura vešanja je puno važnija nego što to na prvi pogled izgleda.

 

Na stolu se nalazi pet parova štapića za jelo poređanih prema percipiranom kvalitetu od najnižeg do najvišeg. Prvi par je iz Bento kutije, a drugi iz prodavnice mešovite robe. Treći i četvrti su iz luksuznih restorana, dok je peti par ručno izrađeni par štapića za jelo od bambusa, koji je izmenio i oblikovao upravo Shunji Tanaka, dizajner originalne Mazde MX-5. Tanaki je bilo potrebno 40 godina da pronađe pravi dizajn za izradu od bambusa. Poređani su tako da Yasuyoshi Mushitani, viši glavni inženjer odeljenja za razvoj dinamike podvozja u Mazdi može da opiše važnost čaure vešanja: veličine šake, ali izuzetno neophodan deo koji se nalazi u sistemu vešanja svakog vozila izgleda kao da ima vrlo malo sličnosti sa parom štapića za jelo.
 

 

Kako bi se postigla prava ravnoteža između automobila i vozača, čaura vešanja može da se podesi u koracima od 0,1 mm

 

Mushitani navodi da su štapići za jelo savršen primer načina upotrebe odzivnog dodira tokom vožnje, čak i na najmanjem nivou. Zbog njihovog uskog, zašiljenog oblika i lakoće, korisnik odmah zna koliko pritiska treba primeniti na hranu i prima trenutan odgovor od hrane koju štapići dodiruju. Čak i materijal od kojeg se štapići za jelo proizvode, na primer bambus, može da promeni ukus hrane i celokupni doživljaj jela. Štapići za jelo bi trebalo da deluju kao produžetak ljudskog dodira, a ne samo kao jednostavan alat za jelo. Mushitani veruje da su upravo te sličnosti one koje se povezuju sa Mazdinom filozofijom u vezi sa čaurom vešanja i koje pomažu da se vozač oseća prijatnije, kao da ima kontrolu nad svim i kao da je „jedno” sa vozilom, bez obzira na to da li vozi neravnim putevima, zahtevnim stazama ili oštrim krivinama.

Za one koji to ne znaju, čaura je mali amortizujući deo celokupnog sistema vešanja koji je posebno dizajniran za apsorpciju neravnina na putu, smanjenje buke ispod automobila i upravljanje količinom pomeranja podvozja vozila tokom vožnje, posebno u krivinama. Mogli bismo reći da su ti elementi podjednako važni kao i svi elementi Mazdine spoljašnjosti koji privlače poglede. Taj mali komad u obliku čaure ima tako veliku ulogu, što je još jedno od čudesa inženjeringa.

SVAKI MALI DEO ČAURE VEŠANJA, UZ NEKOLIKO PRIMERA NA SLICI, NEOPHODAN JE ZA SMANJENJE BUKE, KONTROLU KRETANJA I SIGURNO SKRETANJE. (SLIKA ZBOG ILUSTRACIJE)

To možemo zahvaliti Mushitaniju. Njegova vizija o Mazdinom sistemu čaure vešanja nastala je odmah nakon što se prvi put pridružio Mazdi 1988. godine, a već godinu dana kasnije, 1989. predstavljen je legendarni MX-5. Zanimljivo je to što Mushitanijevu maštu nije podstaklo predstavljanje modela MX-5. 1997. godine se pridružio odeljenju za dinamiku podvozja. Napokon, dodeljen je na rad na komercijalnom kamionu – Mazda Titan Dash – koji je sa proizvodne linije izašao 2000. godine. Vrlo brzo primenio je nekoliko prilagođavanja na Titan Dash, najviše na čauri vešanja, kako bi promenio uobičajenu robusnost komercijalnog vozila i postigao uglađeniju, udobniju vožnju. „Promenio sam samo jednu strukturu čaure i već je došlo do velikog poboljšanja, ne samo što se tiče vibracija, već i u kretanju vozila”, objašnjava. „To je vrlo mali deo, ali ima veliki uticaj na vožnju.”

 

Tokom poslednje tri decenije Mushitanijevu ideju su usvojili i njegovi saradnici i razvijali su je dalje, dokazujući da čaura vešanja ima značajan uticaj na doživljaj vožnje, čak i kad se podešava i šteluje u koracima od 0,1 mm. Najvažnije je poboljšati udobnost vozača, govori Mushitani, kao i igrati dodatnu ulogu u komunikaciji sa vozačem, dok se istovremeno „doprinosi sigurnosti”. Iako postoje pristupi kojima bi se rešila vibracija i unos vozača, Mazdin pristup sa čaurom, nastavlja on da objašnjava, osmišljen je za „komunikaciju” i prenošenje informacija o stanju putne površine kako bi mogle da se donose sigurnije odluke u pokretu. Ta povratna informacija ne može da stvori neudobnost putnicima u vozilu, pa se Mazdin pristup sa čaurom ispostavio kao informativna i neinvazivna opcija. Kao udobna i sigurna opcija, omogućuje pravi Jinba Ittai doživljaj između automobila i vozača.

„POTREBNO JE UTVRDITI GEOMETRIJU I KONFIGURACIJU U ČAURI, ZATO ZAVISIMO OD LJUDSKIM ČULA. KADA SE RADI O ČAURI, VAŽNO JE SLUŠATI INTUICIJU I ZADRŽATI JEDNOSTAVNOST”

Ono što još više iznenađuje jeste da se u izradi čaure uopšte ne radi o mašinski obrađenim delovima. Umesto toga, ljudski dodir, kako to opisuje Mushitani, neophodan je kako bi se u svakom prototipu čaure postigle tačne mere i uglovi pre proizvodnje. „Potrebno je utvrditi geometriju i konfiguraciju u čauri”, objašnjava Mushitani, „zato zavisimo od ljudskih čula.” Kada se radi o čauri, važno je slušati intuiciju i zadržati jednostavnost, nastavlja da objašnjava.

 

Upravo su veza i komunikacija između automobila i vozača te u kojima Mazda prednjači u odnosu na ostale. Što se tiče čaure, radi se o obostrano korisnoj vezi između vozila i vozača. Vozilo putem vešanja, upravljanja i dinamike komunicira sa vozačem, a vozač ih može prilagođavati i zadržati kontrolu nad vozilom. „Vozilo ne bi smelo da postane previše napredno”, završava sa objašnjavanjem Mushitani. „Ako su performanse vozila predobre, vozač dobija osećaj kao da vozilo upravlja njime, dok umesto toga on treba da upravlja vozilom. To dovodi do naše filozofije Jinba Ittai.” Imajući na umu sigurnost, ali i užitak u vožnji, taj mali komad čaure vešanja vam govori sve što treba da znate o Mazdi.

UTKANA INSPIRACIJA

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti. Spremni za ukrcavanje?

VRHUNSKI MAJSTOR ZA METAL

Yutaka Kawano Takumi je majstor vešt u stvaranju umetničkih dela putem oblika. Stručnjak je za obradu metala i njegov rad je simbol dizajnerskih i majstorskih veština koje su vidljive na svim Mazdini vozilima koja izlaze sa proizvodne linije. Serija Mazda Stories odlazi u Hirošimu kako bismo izbliza pogledali njegov rad.

SAZNAJTE VIŠE OVDE