INSPIRACIJA

VRHUNSKI MAJSTOR ZA METAL

Yutaka Kawano Takumi je majstor vešt u stvaranju umetničkih dela putem oblika. Stručnjak je za obradu metala i njegov rad je simbol dizajnerskih i majstorskih veština koje su vidljive na svim Mazdinim vozilima koja izlaze sa proizvodne linije. Serija Mazda Stories odlazi u Hirošimu kako bismo izbliza pogledali njegov rad.

 

Vruće je i vlažno jutro u Hirošimi u Japanu. Širom grada putnici se probijaju kroz gužvu kako bi uhvatili voz, deca biciklom žure u školu, dok kafići već rade punom parom. Ali Yutaka Kawano, viši stručnjak u dizajnerskom studiju za modeliranje, sprema svoj komplet čekića i drvenih maljeva i bezbroj oštrih makaza za lim na svom radnom stolu. Dok generatori iza njega počinju da zuje i proizvode zvukove života, Kawano je spreman za još jedan radni dan.

 

„MOGLI BISMO ČAK REĆI DA JE (KAWANO) OTELOTVORENJE MAZ­DINOG
PRISTUPA DIZAJNU U ČIJEM JE SREDIŠTU ČO­VEK.”

Njegova baza je Mazdin odličan dizajnerski studio za modeliranje, u kojem je taj Takumi majstor započeo sa kovanjem i uvijanjem ultratankog komada lima. Obrađivao je taj svetlucavi materijal sve dok nije stvorio jedinstveno umetničko delo koje neverovatno podseća na dizajn Mazdinih vozila koja izlaze sa proizvodne linije. Radeći na jednom od ukupno 11 komada koje će spojiti u jedan predmet, Kawano čekićima, kleštima i stegama izrađuje skulpturu Rashin. Konačan proizvod će izgledati kao glatko, neprekinuto i blještavo umetničko delo koje je moguće uporediti sa Mazdinim aktuelnim dizajnima, ali koje će i nagovestiti ideale u oblasti dizajna budućih vozila.

„Mazdini dizajneri odlaze kod Kawana kako bi dobili ideje i inspiraciju za dizajn konceptnih automobila koji će sačinjavati budući Mazdin asortiman.”

Kawano je virtuoz u svakom smislu, a najprijatnije se oseća u svojoj radionici među istrošenim alatima, trakastim testerama i maskama za varenje. Tako okružen dizajnima i delima na kojima radi, lako bismo mogli reći da je on zaista otelotvorenje Mazdinog pristupa dizajnu u čijem je središtu čovek. Iako bi se jedinstvena dela Takumi majstora mogla savršeno uklopiti u muzeje savremenog dizajna ili umetničke galerije, u stvarnom svetu ta dela su ipak i praktična i šireg opsega. Zaista, Mazdini dizajneri navodno odlaze kod Kawana kako bi dobili ideje i inspiraciju za dizajn konceptnih automobila koji će činiti budući Mazdin asortiman. Isto tako, njegova umetnička dela od lima direktno su povezana sa vozilima koja se proizvode samo nekoliko stotina metara dalje od radionice: blještavi metal koji je moguće videti u njegovom studiju služi kao inspiracija za hromirane obloge u Mazdinoj unutrašnjosti i celokupan oblik Mazde, u modelima poput Mazde3.

 

Međutim, ne radi se samo o poboljšanju fizičkog izgleda. Kawanov rad često izaziva emocije u očima posmatrača, uključujući sreću i zadovoljstvo. Bez obzira na to da li je to namerno ili ne, on veruje da tim zanatom može dovesti te percepcije na neke nove visine. „Ako ljudi pogledaju moj rad i osete sreću zbog toga, to i mene čini srećnim”, govori on smešeći se.

Za izradu svojih dela Kawano je morao da osmisli sopstvenu opremu po meri i da napravi posebne izmene na klasičnim alatima. Svi njegovi čekići, dodaci za stege i nakovnji su prilagođeni i oblikovani za direktnu, posebnu upotrebu i izradu jedinstvenih čudesa. Čak su i njegovi štitnici za ručne zglobove izrađeni od suženog trapera kako bi zaštitio svoje zglobove. Kao što pokazuje, Kawano može da iskoristi čak i pukotine koje pronađe u osnovi odstajalog debla za oblikovanje bakarnih predmeta. Sve je to deo njegove misije da uvek teži napretku i da kao direktan rezultat toga lansira Mazdinu strategiju dizajna u budućnost.

To je monotsukuri, izraz koji se upotrebljava za besprekorno planiranje proizvoda, dizajn, razvoj i proizvodnju.

 

„Još uvek mislim da postoje oblasti [mog rada] koje moram da poboljšam jer mislim da to nije dovoljno”, govori. „Moram da nastavim da radim na sebi i da se posvetim postizanju višeg nivoa.”

 “Nešto što je stvoreno ljudskim rukama je veoma važno. Ne bi trebalo da se izgubi.”

 

- YUTAKA KAWANO

 

download

Iz perspektive autsajdera, čini se da je Kawano već postigao taj veliki napredak u oblasti dizajna i uticaja unutar Mazde. Otkad je započeo sa obradom metala sa 18 godina, Kawano je radio u više disciplina unutar Mazde. Počeo je sa obukom za nacionalno takmičenje u veštinama, zatim radio u proizvodnji karoserije, a onda nastavio svoj rad u Mazdinom odeljenju za dizajn. U tom odeljenju je usavršavao svoju veštinu obrade metala, lakiranja i šivenja skoro četiri decenije. Njegova uloga je da u obliku gline ili u digitalnom obliku idejama dizajnera udahne život pomoću različitih materijala kao što su metal, smola i koža, s ciljem stvaranja izražajnih i preciznih modela i umetničkih dela. U stvaranju umetničkih dela i uzoraka modela sarađuje i sa mlađom generacijom dizajnera i umetnika, prenoseći svoje jedinstveno znanje o obradi metala i duboko ukorenjeno razumevanje Mazdine filozofije o dizajnu. „Radim s njima direktno”, izjavljuje, „dajem im savete, ali i ja učim od njih. Radimo i rastemo zajedno, obavljamo pravi posao.”

Tokom svog radnog veka u Mazdi, 60-godišnji Kawano postao je postojani primer japanskog nasleđa i jedinstvenih veština koje deluju u tandemu sa digitalizacijom. Njegova karijera ne uključuje samo Mazdu. Kawano je radio na izradi bakarnog okvira za večni plamen u hramu Daishoin na ostrvu Miyajima, a dok je radio u drugim hirošimskim kompanijama, inspirisalo ga je nasleđe u oblasti proizvodnje grada. Njegov trajni dizajn očaravao je gledaoce od njegovih samih početaka. „Ako možete videti nešto što je stvoreno ljudskim rukama, to vam daje toplinu”, govori na kraju. „Ono što izrade ljudske ruke vrlo je važno. To ne smemo izgubiti.”

UTKANA INSPIRACIJA

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti. Spremni za ukrcavanje?

SVE MALI I VELIKI ELEMENTI

Na prvi pogled nema smisla upoređivati čauru vešanja, čiji svaki pojedinačni deo nije širi od 12,7 cm, sa štapićima za jelo. Međutim, između ta dva predmeta ima više sličnosti nego što vam se može činiti. Kao što Mazdin Yasuyoshi Mushitani objašnjava, čaura vešanja je puno važnija nego što to na prvi pogled izgleda...

SAZNAJTE VIŠE OVDE