INOVACIJA

BEZVREMENA LEPOTA VEŠTINE URUSHI, JAPANSKOG LAKIRANJA

Tokom milenijuma izrada urushi predmeta se razvila iz tradicionalnog japanskog zanata u oblik ozbiljne umetnosti koja se slavi zbog svoje upotrebe prirodnih i dugotrajnih resursa. Često je sinonim za sam Japan, a baš kao što to dokazuje i rad nagrađivanog umetnika Naoye Takayame, neke je odlike je lako prepoznati u predanosti kojom Mazda radi na svojim dizajnerskim rešenjima koja neprestano oduševljavaju. Upravo u tim drevnim tehnikama Mazda pronalazi svoje nadahnuće za savršeno sjajne boje koje svojim presijavanjem nenametljivo ističu detalje nagrađivanog dizajna Kodo. 

„Japansko lakiranje podrazumeva premazivanje tankim slojevima soka stabla urushi kojim se već 10.000 godina štite predmeti i ukrašavaju u svojevrsnom spoju umetnosti i funkcionalnosti.“ 

Ako dodirnete takav predmet, osetićete da je nežan kao koža. Pogledate li njegovu površinu, očaraće vas dubinom sjaja. Japanski lakirani predmeti, premazani tankim slojevima soka stabla urushi, predstavljaju vrhunac drevne tradicije i veštine. Danas kada se svet okreće ekološki održivim proizvodima, pravi je trenutak za slavljenje urushi umetnosti.

 

Urushi sok koji se dobija iz istoimenog stabla koje raste samo u istočnoj Aziji već 10.000 godina se koristi za zaštitu i ukrašavanje predmeta, u svojevrsnom spoju umetnosti i funkcionalnosti.

Površina premazana urushi lakom je otporna na korozivne kiseline i alkale i zato je izuzetno trajna, ali budući da dok se suši upija vlagu iz vazduha, njen sjaj je vrlo suptilan. „Zato premaz deluje vlažno i meko, i jedinstvenog je sjaja,“ kaže Naoya Takayama, nagrađivani urushi umetnik iz Hirošime. „Tajna veštine je u načinu na koji se ističe tekstura.“

To je vrlo delikatan zadatak koji zahteva izuzetnu strpljivost: umetnik nanosi desetine slojeva urushi premaza i dan za danom čeka da se svaki sloj osuši pre brušenja na debljinu od 0,03 mm. Takayamu izuzetno hvale zbog veštine kojom se koristi akebono-nuri tehnikom, stvarajući gradacije nekoliko slojeva crne i crvene boje kako bi na taj način površina dobila dubinu.

MAZ­DINA TEHNOLOGIJA TAKUMINURI: LJUDSKI DODIR ZA ZA­VRŠNI SJAJ VISOKOG KVALITETA

 

Slojevito nanošenje boje je toliko efikasno u postizanju utiska dubine i isticanju detalja da je Mazda usvojila tu tehniku u okviru svoje robotske tehnologije lakiranja Takuminuri koja imitira dodir i tehniku ljudske ruke do najsitnijih detalja koristeći se orijentirima iz podataka. Štaviše, 2022. godine je obeležena 10. godišnjica Takuminurija i istovremeno predstavljena nova atraktivna boja Artisan Red, jedna vrlo posebna nijansa crvene koja zahvaljujući nenadmašnoj veštini podseća na boju zrelog vina. To je poslednja u Mazdinom nizu premium boja kao što su Soul Red Crystal, Polymetal Grey i Rhodium White. Sve ove boje se nanose u tri sloja, a to su prozirni sloj, poluprozirni sloj i reflektujući/apsorbujući sloj. Rezultat je izvanredan estetski izgled uz smanjen uticaj na okolinu. Odvažni Takuminuri lak je dizajniran kako bi se naglasila snaga i lepota oblika, a istovremeno stvorio utisak bogatije dubine, snažnijeg odsjaja i, naravno, atraktivnog izgleda vozila.

Mazda se na svojevrstan način poistovećuje sa Takayaminom majstorskom veštinom jer se takođe oslanja na ruke i oči pri postizanju krhke ravnoteže između dodavanja slojeva laka u boji i poliranja. Urushi umetnici su vrlo kreativni pri odabiru materijala koji će dodati u mlečnobeli sok kako bi dobili nove boje ili teksture. Sastojak po kojemu je poznat, prah školjke kamenice, Takayama pronalazi u Hirošimi, koja je takođe i sedište Mazde. Stavlja ga u osnovni sloj, koji je ujedno i ključan jer mora da bude otporan na vodu i vlagu kako ne bi došlo do erozije čak i ako napukne. „Želim da se ove činije koriste svaki dan, zato izuzetno pazim na sigurnost,“ kaže on.

RHODI­UM WHITE: BOJA KOJA SA­VRŠENO ISTIČE DIZAJN KODO

 

Za Mazdu je pažljivo nanošenje slojeva ključno kako bi postupak bio uspešan, a rezultat precizan i visokeog kvaliteta. Značaj kouhakua u japanskoj kulturi, kombinacija crvene i bele na nacionalnoj zastavi i zen estetika odbacivanja suvišnog podstakla je kreativne umove u Mazdi da se zaista potrude da njihova bela boja bude besprekorna. U Rhodium White su dodate pahuljice aluminijuma kako bi se stvorio ujednačen reflektujući sloj tanak svega 0,5 mikrona. U kombinaciji sa svilenkastom belom fine teksture i prozirnim slojem rezultat je „lepa bela boja čija površina sjaji poput metala“, govori Okamoto, stariji kreativni stručnjak u Mazdinom odeljenju dizajna. Jedinstven metalni sjaj, bogata dubina, blistavost i prefinjena tekstura boje Rhodium White naglašavaju senke vešto oblikovane u Mazdin dizajn Kodo. Jer boja nije samo tačka na „i“ u Mazdinom dizajnu. Ona je ključni element samog oblika. 

INOVACIJA U SPOJU SA TRADICIJOM U POTRAZI ZA ULTIMATIVNOM BELOM BOJOM

 

Iako se urushi predmeti izrađuju još od praistorijskih vremena, Takayama se ne ograničava tradicijom, već smatra da je inovacija ključ filozofije dizajna. „Generacije pre nas su razvijale ovu veštinu gledajući u budućnost, zato bi trebalo da i mi težimo ka tome da dizajn napreduje. Želim pomoću ove bezvremene tehnike da radim nove stvari.“

 

Nepokolebljiva predanost inovacijama je u samoj srži Mazde. Ali, tek je razvoj tehnologije Takuminuri omogućio postizanje boje koja se savršeno reflektuje i sjedinjuje sa nenametljivim konturama koje su oblikovali Mazdini dizajneri. Bela boja zahteva više slojeva jer je prozirnija, zato je najveći izazov u nastanku Rhodium White boje bilo uklanjanje neravnina. Međutim, Mazdini inženjeri su razvili tehniku kojom se debljina boje kontroliše do nivoa nanometra kako bi svuda postigli istu nijansu bele i pritom smanjili debljinu laka za oko 30 %, a ostvarili savršenu raspršenost pahuljica od aluminijuma. Na taj način je Mazda mogla masovno da proizvede efekat boje koji inače može da postigne samo Takumi majstor.

JAPANSKI LAKIRANI PREDMETI – PRO­I­ZVOD NAŠEG VREMENA

 

Budući da su od prirodnih materijala, japanski lakirani predmeti su pametan izbor za sve koji misle na okolinu. „Lagani su i trajni, a mogu da ih koriste svakog dana i stari i mladi,“ kaže Takayama. Urushi otelotvoruje ideju predmeta koji je živ, koji poseduje nezavisnu vitalnost. Ta ideja je često prisutna u japanskoj estetici. Ako se lakirani predmet ošteti, urushi majstori će mu rado udahnuti novi život. Popravljaju ih drevnom tehnikom kintsugi, koristeći se snažnim lepljivim svojstvima urushi soka kako bi spojili krhotine na umetnički način. Služeći se zlatom i drugim metalima omogućuju da se ova mala umetnička dela ostvare i dožive na nov način.
Onima koji prvi put dolaze u dodir sa urushi predmetima, Takayama preporučuje činijice za supu. „Sipajte vruću supu u činijicu, držite je u dlanovima i toplina će polako preći na vaše ruke,“ govori on. „Japanci piju supu direktno iz činijice. Probajte i vi, uživajte u nežnoj teksturi na svojim usnama.“

UTKANA INSPIRACIJA

 

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti. Spremni za ukrcavanje?

Japanska izrada noževa

Selo Takefu poznato je po noževima i dom je zajednici majstora koji su se povezali putem zajedničke svrhe: izrađivati najbolje noževe na svetu...

Saznajte više
NOVOOSMIŠLJENI ROTACIONI MOTOR

Inovativan i izazovan uz besprekoran rad – mogućnosti i ograničenja rotacionog motora su oduvek fascinirale automobilsku industriju. Nema bolje marke koja bi ih dovela do uspeha od Mazde

SAZNAJTE VIŠE
#MAZDADISCOVERS

Otkrijte jedinstvene evropske i japanske zanate sa Mazdom u novoj YouTube seriji.

SAZNAJTE VIŠE
Kako izgleda savršenstvo sa ljudskim dodirom?

U Mazdi savršenstvo nastaje ljudskim dodirom. Naši Takumi majstori rukama stvaraju i usavršavaju predmete, sve dok svaki detalj nije upravo onakav kakav bi trebalo da bude. Kako bismo oživeli tu ideju majstorstva, približili smo se – i to zaista blizu. Od glinenih modela do lakiranja, u saradnji sa Macrofyingom uvećane su male stvari koje naše automobile čine tako posebnima. Otkrijte Mazdu na način na koji je nikad pre niste videli: ispod mikroskopa.

SAZNAJTE VIŠE
IGLE

Skromnu iglu za šivenje samuraji su izvorno upotrebljavali u bitkama, a sada je sinonim za moderan grad Hirošimu. Iza svega stoji zaista originalna priča.

SAZNAJTE VIŠE
VRHUNSKI MAJSTOR ZA METAL

Yutaka Kawano Takumi je majstor vešt u stvaranju umetničkih dela putem oblika. Stručnjak je za obradu metala i njegov rad je simbol dizajnerskih i majstorskih veština koje su vidljive na svim Mazdini vozilima koja izlaze sa proizvodne linije. Serija Mazda Stories odlazi u Hirošimu kako bismo izbliza pogledali njegov rad.

SAZNAJTE VIŠE
AMAMI OSHIMA

Sa krivudavim putevima i ukusnom hranom, Amami Oshima nije predaleko od kopna Japana, ali uz neverovatnu vožnju i živopisnu kuhinju, kao da je reč o različitim svetovima.

SAZNAJTE VIŠE
JEDINSTVEN JAPANSKI DIZAJN

Istražite razloge zbog kojih je Mazda postala poznata po legendarnom dizajnu. Naši Takumi majstori primenjuju jezik oblika i prostora kako bi stvorili osećaj dinamičnog pokreta.

SAZNAJTE VIŠE
PRAKTIČNOST I PERFORMANSE

Sedite u ovaj legendarni kabriolet i odvezite se na izlet na Spoljne Hebride. To je priča o okretnosti, prelepim prizorima i neočekivanim rešenjima.

SAZNAJTE VIŠE